En aquest moment estàs veient Lituània en autocaravana pels instagramers @kamperosos

Lituània en autocaravana pels instagramers @kamperosos

Descobreix un inspirador viatge per Lituània en autocaravana. Un destí que et seduirà pels seus impressionants paisatges!

sobre @kamperosos

Som una família de 5 que vam viatjar a camper. Ens agrada aventurar i deixar-nos sorprendre pel camí, així que, tenim la tendència de planificar les rutes el just per tenir una idea de què volem veure o fer i deixem altra banda per al que vagi sorgint i sorprenent pel camí.

La veritat és que, amb la ruta d'aquest estiu l'hem tingut bastant fàcil. La majoria de nosaltres, portem ADN lituà i és un país a què solem viatjar amb freqüència.

Lituània a autocaravana

Viatjar per Lituània en autocaravana o camper: tot el que has de saber abans de sortir

Normativa sobre la pernocta i acampada a Lituània

A l'hora de viatjar per Lituània en autocaravana has de saber que l'acampada lliure està permesa, però... respectant una sèrie de criteris:

• Cal mantenir una neteja de el lloc i una distància prudencial dels llacs.
  • Per a les reserves naturals o parcs nacionals està permesa fins a cert punt o pot estar prohibida per la qual cosa cal informar-se bé.
  • Està prohibit fer-ho en ciutats o zones urbanes prop de les cases.
  • Fer-ho en una propietat privada requereix el consentiment de l'propietari.

A Lituània hi ha moltes zones habilitades en zones boscoses i de natura on poder acampar, tenen merenderos preparats i fins i tot hi ha punts on poder fer foc.

Amb el tema de la pernocta és encara més senzill perquè amb prou feines trobaràs cap lloc que ho prohibeixi (a nosaltres tan sols ens va passar en una ocasió i ja us direm on va ser).

Serveis per a les autocaravanes i campers

Si bé pernoctar no és problema ... trobar serveis per a les autocaravanes i campers, pot costar una mica més, especialment quan t'allunyes de les ciutats més gran o més turístiques.

En la nostra opinió escassegen una mica, Hi ha pocs càmpings i àrees que donin tota mena de serveis ia nosaltres ens va tocar buscar-nos la vida una mica per rebutjar aigües grises o buscar punts d'aigua per omplir els dipòsits.

Durant el nostre recorregut per Lituània en autocaravana, en diverses ocasions vam acudir a un safareig de cotxes per rebutjar les grises mentre dutxem a la furgo i fins i tot recórrer a un cementiri a la recerca d'aigua potable.

Carreteres i peatges a Lituània

L'autovia principal és la que uneix Vílnius amb Klaipeda (són uns 300 km), està molt bé i és gratuïta. Hi ha diverses autovies més limítrofes, igualment gratuïtes.

Les carreteres secundàries és un altre cantar i és possible trobar alguna en mal estat. Cal tenir en compte que és un país molt plujós durant tot l'any, a l'hivern neva molt i les carreteres es fan malbé amb freqüència.

La manera de conducció local pot resultar una mica agressiu, especialment si condueixes pel centre de la capital. Avançaments temeraris, gent que es fica a la força, etc ..

El positiu és que no hi ha carreteres de peatge i la gasolina, en comparació amb la mitjana europea, resulta bastant econòmica.

Lituània a autocaravana

El millor i el pitjor de la nostra ruta per Lituània en autocaravana

El que més ens ha agradat

1. El gaudir de la verdor el paisatge i de la natura.
  2. Banyar-nos a tots el llacs que hem pogut.
  3. Provar la gastronomia local.
  4. L'haver après més sobre llegendes paganes i mitologia bàltica.
  5. Observar com pensen en els més petits. En molts restaurants i bars posen una zona per als nens (encara que sigui una simple taula amb llecs) i en els supermercats hi ha caixes amb prioritat per a pares.
  6. L'aprendre més de l'idioma i dels costums.
  7. Trobar Gintaras (ambre) entre les pedres de la paia.
  8. Haver estat capaços d'haver-nos banyat a les gèlides aigües de la mar Bàltic.
  9. La cervesa amb gust de cireres.
  10. I finalment, però no per això menys important, el poder haver visitat a l'avi després de tants anys sense veure-li.

El que menys ens ha agradat

1. La pluja constant (de 14 dies, ens van ploure 12 dies) i sí que portem impermeables, però se'ns van oblidar les botes d'aigua.

2. El no preveure que a la zona a la qual anàvem anava a ser més complicat trobar aigua potable per fer-ho amb anterioritat.

3. El no verificar amb Google Maps que la carretera anava a passar a ser un camí de terra i donat a que plou molt podíem quedar-nos encallats.

4. El no haver pensat en plans alternatius per als dies de pluja (encara que després van acabar sorgint).

Lituània a autocaravana

Descobreix amb nosaltres ... els millors 15 llocs de Lituània!

01 | Merkinėsapžvalgosbokštas / Torre d'observació en Merkinė

La nostra primera parada més passar la frontera va ser dins de l'Parc Nacional de Dzūkija.

La torre d'observació Merkinė és una de les torres d'observació més altes de Lituània, amb 26 metres d'altura.

Des de la plataforma d'observació a la part superior de la torre, s'obre la Reserva Paisatgística Nemunas, la confluència de Nemunas i Merkys, l'Illa Pastraujas, el Pont Merkinė i la ciutat Merkinė.

Lituània és un país molt pla, de manera que la construcció de torres d'observació és la millor manera per poder gaudir d'unes bones panoràmiques des de les altures.

Vagaregem pel poble i vam anar per a per la nostra primer àpat lituana.Y així vam provar els Kokorai, una mena de tortitas de patata farcides de col, Verdures, cansalada ... Estaven molt bones! Ben a prop també hi ha la Piràmide de Merkinė i la muntanya de Merkinė que són dos llocs molt curiosos per visitar.

On aparcar i pernoctar en autocaravana a aquesta destinació

En el nostre viatja per Lituània en autocaravana, vam descobrir que a la base de la torre d'observació hi ha un petit pàrquing però per pernoctar hi ha un petit llac a 4 km, en direcció cap a Merkinė, amb una taula de pícnic techada i una foguera per fer barbacoa . Petita, senzilla i alhora encantadora.

02 | Elektrenai, Ciutat moderna fundada el 1960

Aquí és on es va criar el nostre pare ós i on tants records de la seva infància té.

Situada a mig camí entre Kaunas i Vilnius, és una de les ciutats més noves de Lituània (fundada el 1961), ja que es va establir durant l'època soviètica com a espai vital per als treballadors de la central elèctrica i d'aquí el seu nom.

És a prop de l'embassament de Elektrenai, un llac artificial que es va crear per refredar la central elèctrica. L'aigua està diversos graus més calents que l'aigua dels altres llacs propers.

Ens va ensenyar aquesta església moderna tan peculiar.

Ens va explicar què eren aquests 3 icones de la ciutat que ara estan desapareguts, com les tres xemeneies de la central (de les que ara només en queda una i mitja), el trampolí de 10m d'alçada que estava al llac o aquesta enorme sínia des la qual es veia tota la cuideu.

Vam anar a l' antic parc d'atraccions i vam veure les restes de la muntanya russa, ara ja fora de funcionament, però ens tirem uns riures a l'recordar la por que passava a l'muntar-hi, ¡Por per no sortir disparat dels rails i pels grinyols que pegaven! Ara està tot reconvertit en zona skate, tirolina i parc per a nens.

Vam visitar l'estadi de gel on es juguen els partits d'hoquei i es fa patinatge sobre gel, però en aquell moment estava sent usat per vacunar.

Vam passejar per la ciutat i per aquest parc tan xulo on es poden jugar a escacs en gran o jugar amb els dolls d'aigua.

I per descomptat, vam acabar per banyar-nos al llac, Encara que el dia era gris i fresquet.

On aparcar i pernoctar en autocaravana a aquesta destinació.

Nosaltres ens vam quedar a dormir a la granja de l'avi, però en un llac proper hi ha un càmping (surt per uns 15 € per camper / dia) amb serveis i llac per banyar-se.

03 | Museu arqueològic de Kernavė, de capital a poble

Seguim amb la nostra ruta per Lituània en autocaravana.

Quina ens agrada un museu i encara més, els que et porten a altres èpoques!

El preu de l'entrada és a voluntat, deixant un euro a la bústia o enviant un sms.

El primer que veiem són uns monticles amb escales i unes increïbles vistes a la Vall d'Pajauta. Aquests monticles, en lituà s'anomenen «piliakalnis» el que seria un monticle fortificat o castro.

Kernavė en el passat va ser capital de Lituània (Segle XIII). S'estima que va ser l'última capital pagana europea. Avui dia és un poble de poc més de 300 habitants.

A la banda dels piliakalnis, hi ha un petit llogaret recreada on et pots ficar a cada casa i imaginar com es desenvolupava la vida aquí fa 10.000 anys. I ja llavors tenien sauna !!! Encara que segons els menuts feia olor de barbacoa.

La millor data per a conèixer-lo és sens dubte la de Sant Joan (Jojines), on es realitzen els antics ritus de l' solstici d'estiu: Es fa un festival de música folk, s'encenen fogueres, es teixeixen i suren corones, es busca un anell de falgueres, es navega, es balla i es canta. L'esdeveniment acaba al matí amb el consentiment de l'sol naixent.

On aparcar i pernoctar en autocaravana a aquesta destinació.

En Kernavė hi ha una àrea de pagament (uns 10 € per dia) amb tots els serveis que ser tracta d'un lloc històric que estan recreant. És una antiga granja cooperativa de l'època soviètica.

Torre d'observació de Merkine
Elektrenai
Museu Kernavė

04 | Dūkštųąžuolyno / Roureda de Dukstai: tot llegendes

A prop de Kernavė trobem aquesta petita ruta i ens endinsem a la Lituània pagana, la que adora als arbres, especialment als roures i també considera sagrades algunes pedres.

El déu més important era Perkunas, el déu de el tro, però també adoraven especialment a la deessa de el sol, Saule i a el de la lluna, Menulis.

És un recorregut per un antic Roureda sagrat, per un sender de 2 km, en el qual en les diferents escultures de fusta es representa a diversos déus de la mitologia bàltica. Gabija, Medina, Austėja, velines ... La d'històries i llegendes que dóna per explicar pel camí!

05 | Trakųpilis / Castell de Trakai

Una altra visita indispensable en un bon viatge per Lituània en autocaravana i és que cada any que venim, anem a passar el dia per aquí.

Hi ha molt per fer!
- Visitar el castell i conèixer la història del gran Duc Vytautas «El Gran», que la primera vegada que anava a ser coronat rei, li van robar la corona i per a la segona vegada no va arribar perquè va caure d'el cavall i es va matar. Però va deixar un preciós castell de maó vermell enmig d'un llac.
- Llogar una embarcació per fer una passejada pel llac.
- Passeig per les altures en globus aerostàtic (per a nens majors de 6 anys) ..

Com a nosaltres ens va ploure, ens vam anar a veure el Museu de les escultures de xocolata. Per menjar aquí, són típics els kibinai, que són unes crestes que els Karaimai (caraítas d'origen Turc) cuinaven per al rei Vytautas. Els cepelinai són el plat nacional de Lituània així que també van caure un parell.

On aparcar i pernoctar en autocaravana a aquesta destinació.

Hi ha força gent que cedeix espai de les seves porxos per cobrar aparcament. Per a les campers i AC, surt per uns 5 € per aparcar o 20 € per passar el dia i pernoctar.

06 | Velnioduobė / Forat de el diable

Es tracta d'un esvoranc al bosc, d'origen desconegut, de 210m de diàmetre per 40m de profunditat ia la base hi ha una capa de 9 m de torba, terra acumulada i aigua per sota. Aquesta aigua connecta amb diversos llacs propers.

No té res d'espectacular i potser no és com per anar de propi, però és a prop de el castell de Trakai ia nosaltres el misteri ens crida. És un dels encants de la nostra experiència per Lituània en autocaravana.

Ja pel camí et adverteixen que t'endinses en un bosc màgic. El camí pel bosc és de terra.

Hi ha moltes llegendes d'aquest lloc, però les que més em va impactar va ser la de l'ovella (o el vedell). Explica que una ovella es va ficar al fons de l'forat i la terra se la va menjar, a pastor que va tractar de rescatar-la, també se'l va menjar. Dies després, tots dos van ser trobats surant en un llac proper.

Hi una ruta circular vorejant el forat, però nosaltres, és clar, que ens vam ficar en tot el mitjà per comprovar si la terra et menja o no ... i hem de dir que efectivament et va succionant a poc a poc. Són terres fangoses, que com et quedis parat una bona estona, notes com els peus s'enfonsen cada vegada més, però per donar un passejada ràpid no passa na '!

Forat de el Diable
Roureda de Dukstai
Centre geogràfic d'Europa

07 | El Museu Folklòric de Lituània, Rumšiškės: mira com vivien abans

És un dels museus a l'aire lliure més grans d'Europa en termes de superfície (195 ha) i compta amb més de 140 habitatges.

El museu està distribuït per les diferents regions de Lituània (Aukštaitija, Žemaitija, MažojiLietuva, Dzūkija i Suvalkija) i en cadascuna de les regions hi ha un poblat recreat amb habitatges antics (D'entre 100 i 200 anys) que han estat portades fins al museu des de la seva ubicació original i reconstruïdes respectant les característiques originals.
Així pots fer-te a la idea de com es vivia en cadascuna de les regions de Lituània en el passat.

Pots endinsar-te en les diferents habitatges i en algunes d'elles trobaràs exposicions vives i veuràs com teixien, com fabricaven joies, sabates, joguines ... I també jugar com abans! amb xanques, arcs, patinets i altres.

Disfresses i bruixes

Dins el museu etnogràfic se celebren diversos esdeveniments al llarg de l'any però el que més importància té és el de Užgavėnės. Comença a la nit anterior a dimecres de cendra i es recrea una batalla escenificada entre Lašininis ( «L'home de greix») que personifica l'hivern i Kanapinis ( «L'home de cànem») que personifica a la primavera.

La gent de disfressa i es caracteritza amb màscares de diables, Bruixes, cabrasy altres divertits personatges. Dansen balls tradicionals i mengen el plat tradicional de la celebració que són les coques amb uns diferents amaniments.

Aquí cal preparar-se per caminar molt i fer el dia sencer.

On aparcar i pernoctar en autocaravana a aquesta destinació.

El pàrquing de l'museu és de pagament, es podria pernoctar-hi però et cobren uns 5 euros pel dia sencer (de 9 a 21) i després són 0,5 per hora. Hi ha zones de pícnic properes al llarg de l'estany de Kaunas on poder pernoctar.

08 | Kaunas tvirtovės VI Fortas / 6è fort de Kaunas: el deixant soviètica

Mira que hi ha coses boniques per veure a Kaunas! però alhora també ens produïa curiositat conèixer la història que es tanca darrere d'aquests murs, el perquè hi són i són tants.

Hi ha un total d'11 forts al voltant de Kaunas. Tots ells tenen les seves similituds i alhora les seves peculiaritats.

Van ser construïts pels soviètics davant la imminent arribada de la 1 ° guerra mundial.
Potser el fort més visitat i popular sigui el número 9 però nosaltres vam triar en aquesta ocasió visitar el número 6.

En el 6 la visita es fa guiada, en lituà o en anglès (cal reservar prèviament) ia nosaltres ens va costar 9 € l'entrada familiar. No es pot sortir de camí delimitat perquè cada dia surten restes o fins i tot granades de la terra (el guia explicava que ell tenia el seu propi museu a la seva oficina). El meu fill va trobar restes de casquets durant el recorregut.

El guia explica de manera amena la història de el lloc, que com us podeu imaginar és gaire agradable. Es pot entrar en els diferents camions i tancs de l'exposició. Aquest lloc et impressionarà a la teva ruta per Lituània en autocaravana.

09 | Pašiliųstumbrynas / Bisonte de Pašiliai: sense paraules

En 1854 van disparar a l'últim bisó de Lituània i no es va tornar a veure a cap més fins a 1969, quan van portar a dues bisons des de la Reserva PriokskTerrace, a Rússia.

Entre 1970 - 1972 Van arribar 1971 bisons més a la reserva i el XNUMX va néixer el primer bisó aquí. Es va cridar «Giriniu» (Al Bosc) i ara els noms dels bisons que descendeixen d'ell, tenen les lletres GI a l'començament dels seus noms d'acord amb un tractat internacional.

El 1973, 119 anys després d'haver matat a l'últim, es començar amb la reintroducció de l'bisó en llibertat, per tant, va començar a formar-se un ramat de bisons lliures a Lituània. Actualment hi ha 21 bisons en els recintes de la reserva i 72 bisons que deambulen pels voltants en un radi d'uns 30-40 km, però no és fàcil veure'ls en llibertat.

10 | Kryžiųkalnas / Turó de les Creus, Šiauliai: insòlit

¿Com descriure aquest lloc ?? Curiós, insòlit ... La veritat és que impressiona!

El Pujol de les Creus és una petita muntanya ple de milers de creus.

Descobriràs en el teu viatge per Lituània en autocaravana que l'origen d'aquest ritual de col·locar creus, es diu que va poder començar entre els anys 1831 i el 1863, després de dos rebel·lions fallides contra la Rússia tsarista. Els familiars de les víctimes, al no poder recuperar els cossos, van posar una creu per cadascun dels caiguts.
De les escasses 20 creus inicials, es va passar a les 200.000 (o més) d'avui dia.
No és només un lloc de culte catòlic o de peregrinació, també es pot veure com un símbol de resistència davant l'invasor.

On aparcar i pernoctar en autocaravana a aquesta destinació.

Hi ha pàrquing de pagament (2,90 € / 24 hres), amb banys durant el dia.

Museu d'Rumšiškės
Muntanya de les Creus Siauliai
Bisó de Pasiliai

11 | Kuršiųnerija / Istme de Curlàndia: molt pintoresc

És un estret istme de sorra de forma corba que separa el llac de Curlàndia de la mar Bàltic.
Hi ha diversos punts per creuar el llac de Curlàndia. L'habitual és fer-ho des del port de Klaipeda i d'aquí surt un vaixell periòdicament traslladant als vehicles d'un costat a l'altre.

Es paga un peatge tan sols a l'anada, d'uns 13 € per cotxe o 26 € per autocaravana i un cop dins el parc nacional es paga un impost que pot rondar els 30 €, segons el tipus de vehicle i temporada. No surt barat arribar fins aquí, però també això influeix en no trobar-lo massificat.

Negyvosioskops / Dunes mortes o dunes grises: Per accedir a les dunes també cal pagar una entrada. Es tracta de grans turons de sorra amb barrancs arrossegats per forts vents. Són les dunes més llargues de Lituània, que alberguen una de les històries més tristes dels pobles de Curlandia. En 1675-1854, fins a quatre pobles Nagliai es van quedar sepultats sota la sorra.

No t'ho pots perdre!

Nida és un poble preciós, Amb cases pintoresques i més amb molt bon ambient. El vam enxampar celebrant un festival i després beure'ns litres d'aquesta deliciosa cervesa amb gust de cireres vam decidir quedar-nos a dormir en un pàrquing de poble.

Hi ha molta platja per tot l'istme per banyar-se i agraïm que la pluja ens va donar dos dies de treva per poder fer-ho. Una de les coses que més ens entreté és buscar ambre entre les pedres de la costa.

Raganųkalnas o turó de les bruixes:
Està embolicada en llegendes. Es diu que, des de temps immemorials, les bruixes es reunien i feien aquí les seves rituals. Ara les escultures de fusta les commemoren. També veiem escultures fent al·lusió als éssers mitològics, especialment a Neringa que, segons la mitologia bàltica, l'istme va ser format per aquesta noia tan fort que estava jugant a la platja.

On aparcar i pernoctar en autocaravana a aquesta destinació.

Aquí sí que hi ha prohibició per acampar i pernoctar lliurement per tot el Parc Natural de Neringa. Nosaltres vam dormir en un pàrquing de pagament a l'entrada de Nida. També hi ha càmpings, però a l'estiu solen estar plens.

12 | : Anykščiai: diversió assegurada

En aquesta petita ciutat, la diversió està assegurada!

La nostra primera parada va ser per a veure la segona roca més gran de Lituània. Es diu Puntukas.

No és estrany que la tinguin catalogada, perquè a causa de l'evolució de les glaceres, gairebé no tenen. Pesa 265 tones i la van moure aquestes enormes llengües de gel fa més de 14.000 anys. Compta amb la seva pròpia llegenda i en ella es commemora a dues lituans que van ser els primers en el món a creuar l'Atlàntic volant.

Seguint el sender de la roca, arribem fins a una passarel·la en les altures per caminar sobre els arbres i finalitzar en una torre d'observació (cal pagar una entrada).

En les rodalies hi ha una ruta cognitiva per anar amb els peus descalços i camines sobre pinyes, fustes, pedres, fang, algun cargol gairebé cau i sobre míssils també. A la banda hi ha un altre sender amb escultures de fusta molt boniques. Tot això és pagant uns pocs euros.

Ens vestim de guerrers

Arribem a el complex històric de Šeimyniškėliai, que bàsicament és una fortalesa feta de fusta en la qual ens ho vam passar pipa vistiéndonos de guerrers, fent competicions de tir amb arc, lluita d'espases i jocs medievals. A nosaltres ens va costar 9 euros l'entrada familiar.

Ens llisquem pel Toboggan run, passegem per Anykščiai i de tornada vam veure ... la casa invertida i per aquest motiu vam anar a fer el canelo una estona! Just a la banda encara vam veure un parc de laberints, però amb tracte tràfec no ens va donar el dia per a més.

Una de les jornades més espectaculars del nostre viatge a Lituània en autocaravana.

On aparcar i pernoctar en autocaravana a aquesta destinació.

Hi ha molta zona d'aparcament sota la torre d'observació, hi ha merenderos i en la rodalies hi ha un llac on poder pernoctar.

13 | Centre geogràfic d'Europa: punt cardinal

La ubicació de centre geogràfic d'Europa depèn de la definició de les fronteres d'Europa i principalment si s'inclouen les illes remotes per fer el càlcul, o no.
De fet a Bielorússia ia Estònia hi ha també centres geogràfics d'Europa.

En aquest no hi ha més que una columna amb corona d'estrelles daurades i un punt cardinal sobre una roca. L'accés és lliure i si et sap a poc, a uns 20 km hi ha el «Europos Parques», que és un museu d'art a l'aire lliure (aquí sí que cal pagar entrada) amb escultures d'allò més estranyes, creades per artistes de totes les nacionalitats.

14 | Druskininkai: ciutat balneari

És coneguda per ser una ciutat-balneari.

'Per dies de pluja, bons són els plans alternatius!
Ens venia de gust banyar-nos, però amb semblant xàfec ... ens vam anar a XNUMX Aquapark cobert. Molts tobogans de tots els nivells, piscina d'onades per als més grans, platgeta (amb sorra i mini onades) per als més petits, pressió, sauna, spa ... Relaxació i diversió!

I quan la pluja va parar una mica, ens vam anar a fer una passejada pel bosc de GiriosAidas.

15 |  Vilnius: benvinguts a la capital

Anem arribant a l'últim de les nostres destinacions en la nostra ruta per Lituània en autocaravana. Vílnius és la capital de Lituània, és coneguda per la seva arquitectura barroca i és un imprescindible passejar pel seu centre històric.

La fundació de la ciutat està lligada a el Duc Gedeminas i un somni que va tenir amb un llop de ferro que ara és icona de la cuideu. Avui dia es pot visitar la torre de Gedeminas. En les rodalies aquesta la catedral de Vílnius o el monticle de les tres creus.

En plena capital, hi ha un barri molt particular anomenat Uzupis. Aquest barri s'autodeclaró independent com a república l'1 d'abril de 1997. Té la seva pròpia constitució (i és molt curiosa), la seva bandera, el seu propi president i un mini exèrcit. La sobirania d'aquesta republica no està reconeguda per cap govern, però aquí està!

Us recomanem també pujar a l'última planta de la torre de televisió de la ciutat. Hi ha una cafeteria on fan uns batuts fantàstics i el millor són les panoràmiques de tota la ciutat a través de la seva plataforma giratòria.

Centre geogràfic d'Europa
Druskininkai
Turó de les bruixes. Itsmo de Curlandia.
Anykščiai

I fins aquí la nostra ruta per Lituània a autocaravana. Tant de bo us serveixi d'inspiració i us piqui la curiositat per conèixer aquest preciós país.

Segueix-nos! Fins aviat!

Altres articles que et poden interessar de viatges en autocaravana per Espanya